Skip to Content

Interne Baan - open vanaf 25 november 2025

De Interne Baan vormt voor vrachtverkeer, hulpdiensten en openbaar vervoer de directe verbinding tussen het bestaande haven- en industrieterrein ten noorden van de A17 en het nieuwe Logistiek Park Moerdijk (LPM). 

De Interne Baan werd al in 2023 gerealiseerd. In januari startten we destijds samen met Boskalis met de aanleg van een viaduct van bijna 70 meter over de A17, een brug over de Roode Vaart en een weg van ruim 1,8 km om ervoor te zorgen dat er vrachtverkeer direct van en naar de haven kan zonder de A17 verder te belasten. De Interne Baan is het najaar van 2023 opgeleverd, maar bleef gesloten omdat het LPM nog tot eind 2025 volledig bouwterrein zou zijn.

Overzicht Straatnamen LPM

Gedeeltelijke ingebruikname LPM

Omdat DSV als eerste 'bewoner' in december 2025 het pand op het Logistiek Park Moerdijk in gebruik neemt, is vanaf 25 november 2025 de Interne Baan geopend.

Naast de Interne Baan worden ook de Exportweg, de Cargoweg en een stukje van de Nieuwe Moerdijkseweg in gebruik genomen. De rest van het Logistiek Park Moerdijk blijft voorlopig nog bouwterrein.

 

Interne Baan

Alleen bedoeld voor vrachtverkeer

Met de opening van de Interne Baan is het voor vrachtverkeer mogelijk om het viaduct te gebruiken om van het bestaande haven- en industrieterrein ten noorden van de A17 naar het nieuwe Logistiek Park Moerdijk te rijden (en terug). Ook buslijn 177 en nood- en hulpdiensten kunnen gebruikmaken van deze nieuwe weg.

Let op: de Interne Baan is niet bedoeld voor al het overig verkeer. Dit wordt met camera's met kentekenherkenning vanuit overheidswege gecontroleerd en gehandhaafd. Overtreders ontvangen een boete.

Toekomstbestendig ontwerp

De Interne Baan is aangelegd met het oog op de toekomst waarin Port of Moerdijk groeit als shortsea haven. Hierbij is het van belang dat partijen als DSV en Lidl snel van transport over water naar distributie over de weg kunnen schakelen en andersom. De Interne Baan draagt daarmee bij aan bereikbaarheid en verduurzaming van de omgeving. 

De Interne Baan is zoveel mogelijk landschappelijk ingepast, waarbij onder andere gekeken is naar de vlucht van vleermuizen in de omgeving en waarbij bijvoorbeeld de verlichting van de weg slim met sensoren wordt geregeld.

Ook is voor wat betreft wegbreedte, bochtstralen en hellingspercentage alvast rekening gehouden met mogelijk autonoom transport. Al is het voorlopig nog lang niet zover.

Video: Aanleg Interne Baan