De Europese Commissie subsidieert de renovatie van de multimodale terminal in de haven van Moerdijk met maximaal 3,7 miljoen euro. De subsidie komt uit het infrastructuurfonds ‘Connecting Europe Facility for Transport’ (CEF-Transport).
Het doel is om de overslagcapaciteit en efficiëntie van de terminal te vergroten en railovergangen te beveiligen. De terminal wordt geschikt gemaakt voor 750 meter lange treinen, de Europese standaard.
De renovatie maakt deel uit van een overall project om de internationale verbinding van het spoorvervoer te verbeteren tussen de haven van Moerdijk en de belangrijkste transportcorridors. Port of Moerdijk is gelegen aan drie TEN-T-corridors: De Noordzee-Middellandse Zee corridor, Noordzee-Oostzee corridor en de Rijn-Alpencorridor.
Het omvat de volgende belangrijkste investeringsactiviteiten:
De actie zal naar verwachting bijdragen tot een grotere spoorwegcapaciteit op de gecombineerde vrachtterminal en de vermindering van de broeikasgasemissies ondersteunen. De werkzaamheden zijn inmiddels gestart en geplande oplevering is 2021.
Het project is een samenwerking tussen Havenbedrijf Moerdijk en Combined Cargo Terminals (CCT) Moerdijk.