Skip to Content

MOERDIJK - Het afgelopen half jaar deden 8 procent meer schepen de haven van Moerdijk aan dan in het eerste half jaar van 2020 toen er nog sprake was van krimp. Het aantal goederen dat overgeslagen werd, steeg eveneens met 8 procent.

Ferdinand van den Oever, directeur van het Havenbedrijf Moerdijk, verklaart de groei uit de prima draaiende economie van dit moment. ,,Het gaat in alle branches heel erg goed. Wij zien het niet alleen aan de scheeps- en overslagcijfers, maar ook aan de belangstelling van bedrijven om zich hier te vestigen, zowel op het Industrial Park als op het Logistiek Park waar DSV nu als eerste neerstrijkt. Het vertrouwen in de economie is groot.”

Maar tegelijkertijd waarschuwt Van den Oever voor een paar flinke hobbels die verdere groei behoorlijk kunnen temperen. ,,Vanuit onze haven wordt veel op Engeland gevaren en we merken dat het steeds moeilijker wordt om containers weer terug in Nederland te krijgen. Veel goederen blijven noodgedwongen op de terminals achter, in plaats van dat ze met vrachtwagens naar de distributiecentra of rechtstreeks naar winkels worden gebracht. Dat leidt tot opstoppingen op de terminals in de Engelse havens.”

De interne logistiek van het Verenigd Koninkrijk ligt volledig op zijn gat, volgens Van den Oever. ,,Engeland heeft het niet goed voor elkaar bij de douane-afhandeling en daarnaast is er een gebrek aan chauffeurs dat steeds prominenter wordt. Veel van hen zijn buitenlandse arbeidskrachten en die zijn sinds Brexit naar het Europese vasteland vertrokken. Ook in de Engelse horeca is een schreeuwend gebrek aan personeel omdat ook daar veel buitenlanders werkten.”

Bruggen

Een tweede grote zorg van het Havenbedrijf Moerdijk vormen de stremmingen van bruggen vanwege onderhoudswerk. ,,En dan heb ik het niet over de Haringvliet. Wij zijn een zeehaven en de schepen die bij ons laden en lossen varen via de Botlekbrug en de brug bij Spijkenisse. Een deel van het onderhoud daar moet opnieuw en dat betekent wéér een volledige stremming van vier weken. Maar dat kan gewoon echt niet. Wij zijn totaal afhankelijk van die route van en naar zee.”

Duurzaamheid

Verder heeft het Moerdijkse Havenbedrijf last van het ontbreken van een landelijk stikstofbeleid. ,,Er wil zich bijvoorbeeld een bedrijf vestigen dat plastic op duurzame manier wil afbreken. Dat kunnen we niet faciliteren omdat stikstofrichtlijnen ontbreken. Zo kom je dus niet verder met de energie- en grondstoffentransitie.”

Van den Oever probeert ‘op alle fronten’ druk uit te oefenen en praat eind augustus met minister Cora van Nieuwenhuizen over de toegang van de Moerdijkse haven en de begeleiding van zeeschepen op het Hollandsch Diep. ,,Wij zijn al jaren bezig met een walradarsysteem waardoor geen loodsen meer nodig zijn en wij als haven goedkoper worden. Wat dat betreft hoop ik op een snel besluit, maar sinds het kabinet demissionair is, ligt er helaas veel stil.”

Cijfers

Eerste half jaar 2020:

  • Zeevaart: 926 schepen = - 11 procent; overslag 3.221.000 ton = - 11 procent
  • Binnenvaart: 5.525 schepen = 0 procent; 4.912.000 ton = + 1 procent

Eerste half jaar 2021:

  • Zeevaart: 988 schepen = + 6 procent; overslag 3.463.000 = + 8 procent
  • Binnenvaart: 6.183 schepen = + 10 procent; 5.294.000 = + 8 procent

Bron: BN deStem, 5 augustus 2021
Door: Florence Imandt

Ook interessant