Nieuws

19/04/2021

Nieuwe spoorterminal moet CCT helpen groeien op Moerdijk


‘Eén miljoen containers... Moet lukken, toch?’ Combined Cargo Terminals neemt in april de nieuwe spoorterminal in gebruik. Samen met het havenbedrijf is ruim 20 miljoen euro gestoken in ruimere faciliteiten voor goederentreinen op industrieterrein Moerdijk. ,,Een logische investering”, vindt CCT-directeur Luc Smits.

Door: Ad Goddrie, BN DeStem

In de wereld van het containervervoer speelt het klimaat volgens hem een steeds grotere rol. Minder over de weg, meer over water en spoor, want beter voor het milieu. Dat is de insteek van een groeiend aantal bedrijven en daar moet je als ondernemer wel op inspelen. ,,Zeker in een logistieke ‘hotspot’ als West-Brabant”, meent Smits.

Drie nieuwe, lange sporen

De twee oude sporen zijn vervangen door drie nieuwe, die naar Europese maatstaven een lengte van 740 meter hebben. Voor de uitbreiding is een deel van de Zeehavenweg verlegd. Ook zijn er een extra wisselverbinding gekomen en een ‘omkeerspoor’: voorheen werden treinen naar binnen geduwd en dat kostte veel tijd. In de nieuwe terminal koppelt de locomotief na het binnenrijden van de wagons af en rijdt over het derde spoor weer weg. Dit werk kost ruim 11 miljoen euro, waarvan 20 procent voor rekening van de Europese Unie komt.

Verder krijgt voor het laden en lossen van containers de huidige door diesel aangedreven kraan gezelschap van twee elektrische kranen. ,,Alleen die kosten samen al meer dan 10 miljoen euro.”

Kades opgeknapt

Prorail beveiligde vorig jaar enkele overwegen tussen de zuidelijke randweg en het CCT-terrein. Het havenbedrijf greep de omvangrijke spoorklus aan om ook de kades op te knappen en te verbeteren. ,,Zo beschikken we straks over een topterminal”, overziet havendirecteur Ferdinand van den Oever de drukke werkzaamheden van de laatste tijd.

Spaghetti-expres naar Milaan

Hij weet nog dat Prorail er een jaar of zes geleden eigenlijk niks voor voelde om de spoorcapaciteit te verruimen. Havenbedrijf en CCT besloten het risico van overbelasting voor lief te nemen, toen A2B voorstelde een vaste verbinding naar Milaan te beginnen. De  goederentrein naar Italië kreeg al snel de bijnaam ‘spaghetti-express’. En die staat al lang niet meer op zichzelf. ,,We hebben jaren gehad van 66 procent groei van vervoer over het spoor”, aldus Van den Oever.

Omdat de grens was bereikt, komt de nieuwe terminal als geroepen. Het havenbedrijf hoopt op termijn te groeien van 60 tot 70 treinen per week naar zo’n 100. Dat is onder meer belangrijk met het oog op de duurzaamheidsambities.

Veevoer uit Hongarije

,,De uitbreiding geeft ons de mogelijkheid om naar nieuwe klanten te zoeken. Want wij streven naar groei”, zegt Smits, die in 2004 aan de wieg stond van CCT. Het bedrijf is actief op gebied van ‘short sea’, binnenvaart, spoor en weg. ,,Voor uiteenlopende klanten. Van veevoer uit Hongarije tot toiletpapier uit Frankrijk.”

De 155 medewerkers van CCT  behandelen nu zo’n 600.000 containers per jaar. Smits mikt op een miljoen. ,,Ik ben nu 52 en ik heb dus nog vijftien jaar. Moet lukken, toch?”

Vurige wens: passeerspoor

Inmiddels is ook Prorail helemaal bijgedraaid als het gaat om spoor en industrieterrein Moerdijk, constateert Van den Oever tot zijn genoegen. Hij heeft nog wel een vurige wens: een passeerspoor langs de enkele spoorlijn van Lage Zwaluwe naar Moerdijk. Zodat treinen niet meer hoeven te wachten, maar elkaar tegemoet kunnen rijden. ,,Dat zou een stuk schelen.”

 

Foto: Pix4Profs/Joyce van Belkom


Vorige