Skip to Content

De zeehaven van Moerdijk kan wel eens de zure vruchten plukken van de dagenlange stremming van het Suezkanaal. "Het is een aanslag op de logistieke keten." Na het lostrekken van de Ever Given is een zwik containers onderweg naar Rotterdam, maar Luc Smits van Combined Cargo Terminals (CCT) vreest dat een flink deel daarvan via een vrachtwagen rechtstreeks naar de klant gaat. En dus niet over de geplande route via de haven van Moerdijk. "Heel wat bedrijven die al zes dagen moeten wachten, zullen bereid zijn extra te betalen om hun container zo snel mogelijk binnen te hebben. En de vrachtwagen is sneller dan een binnenvaartschip", aldus Smits.

Hij voorziet bovendien filevorming als over enkele dagen tientallen volgeladen containerschepen in Rotterdam aankloppen. De capaciteit bij de terminals om de containers van boord te halen, is beperkt. ,,Er is nou eenmaal een bepaald aantal kranen en aan een kade kan maar een bepaald aantal schepen liggen", schetst Smits het probleem.

Extra vrachtwagenritten

De terminalbaas sluit niet uit dat een aantal schepen uitwijkt naar bijvoorbeeld Bremen in Duitsland. "Maar ik voorzie sowieso heel wat extra vrachtwagenritten vanuit de Rotterdamse haven. Dat gaat ten koste van onze portemonnee, maar ook van het milieu. Natuurlijk maak ik me daar zorgen over, maar wat kan ik er aan doen?" Het gaat maanden duren voordat het containervervoer de tik van het Suezkanaal te boven is, vreest Smits. "Het is een aanslag op de logistieke keten." 

Daar is directeur Ferdinand van den Oever van Havenbedrijf Moerdijk het roerend mee eens. De klap gaat maanden nadreunen, voorspelt hij. "Het zorgt voor een piek in de afhandeling van containers. Maar het echte probleem is dat de aan- en afvoer volledig in disbalans is. Dat was al zo en dat wordt nog veel erger." Er is wereldwijd een enorme schaarste aan lege containers. "Aan het begin van de coronacrisis ging China op slot. Heel veel volle containers bleven daar staan."

Dit kost geld

Later kwam daar de Brexit bij, met volle warehouses in het Verenigd Koninkrijk tot gevolg. "Het evenwicht in het containervervoer is zoek. Normaal gesproken lossen schepen containers en nemen ze volle mee. Dat kan nu vaak niet, want er zijn geen containers om te vullen. De gevolgen zijn groot, want een leeg schip laten varen, kost veel geld."

Nu veel containerschepen onderweg zijn naar Rotterdam ligt een drukke tijd in het verschiet, zegt Van den Oever. Hij verwacht dat een aanzienlijk deel van de containers net zoals altijd via Moerdijk zijn weg vindt naar het achterland. "We doen wat we kunnen."

Beperkingen

Moerdijk is de vierde zeehaven van ons land. De grote containerschepen die Rotterdam aandoen, kunnen er niet terecht. "We zitten met de diepte- en hoogtebeperkingen. De maximale diepte van een schip is negen meter, de hoogte 45 meter."

Moerdijk had vorige week de M/V Saga Fram over de vloer. Met een lengte van tweehonderd meter en een opslag van vijfhonderd containers is dat het grootste containerschip dat Port of Moerdijk ooit heeft aangedaan. Dat ging net, aldus Van den Oever. "Gelukkig kon de antenne naar beneden."

Bron: BN DeStem regio Moerdijk
Auteur: Ad Goddrie

Ook interessant