Nieuws

07/02/2018

Containerbinnenvaart gaat samenwerken op route West-Brabant-Rotterdam


Barge Terminal Tilburg, Combined Cargo Terminals, Moerdijk Container Terminals en Danser Group slaan de handen ineen om op de route tussen Tilburg, Moerdijk en de Rotterdamse haven lading te bundelen. Hierdoor kan er met minder schepen toe, wat filevorming bij afhandeling in de haven van Rotterdam vermindert.

De samenwerking betekent in de praktijk dat schepen bij meerdere terminals in Moerdijk en Tilburg lading combineren voor één deepsea containerterminal in Rotterdam of andersom. “De containerzeeschepen worden steeds groter”, aldus Luc Smits, managing director van Combined Cargo Terminals in Moerdijk. “Het ‘achterland’ zal mee moeten evolueren door te bundelen en in corridors te denken in plaats van achter elkaar aan te varen. Op deze manier blijft de binnenvaart een betrouwbare en concurrerende dienst.”

Overkoepelend belang
Deze West-Brabant Corridor is één van de initiatieven die voortkomt uit de Logistieke Innovatieagenda. Dit is een samenwerking tussen het Havenbedrijf Moerdijk, de Bedrijvenkring Industrieterrein Moerdijk, de logistieke dienstverleners in Moerdijk en TNO om de logistieke draaischijffunctie van Moerdijk verder te optimaliseren en verduurzamen.
Het initiatief is tevens een voortvloeisel uit het sectorbrede containerbinnenvaartoverleg dat het Havenbedrijf Rotterdam vorig jaar gestart is. Dit als gevolg van de diverse signalen over oplopende wachttijden bij de deepsea terminals in Rotterdam.

Schaalvergroting
In de haven van Rotterdam worden jaarlijks ruim 12 miljoen eenheden containers overgeslagen, waarvan er ruim 3 miljoen per binnenvaartschip worden aan- en afgevoerd. “Samenwerking op de hoofdcorridors is een must”, voegt Wil Versteijnen, namens Barge Terminal Tilburg toe. “Dit leidt tot de schaalvergroting die noodzakelijk is voor de hele keten.” De dienst kent daarom ook een ‘open access’-beleid. Iedere verlader kan er gebruik van maken. “Dat door de bundeling de schepen een nog betere bezettingsgraad bereiken, is ook nog eens goed nieuws vanuit milieuperspectief”, voegt Ben Maelissa, managing director Danser Group toe.

Het initiatief sluit tevens goed aan bij de programma-aanpak goederenvervoercorridors, waarin het ministerie van I&W, provincies, havenbedrijven, de Topsector Logistiek en het bedrijfsleven samen werken aan zogenoemde ‘Topcorridors’. 

De start van de West-Brabant Corridor wordt financieel gesteund door het Havenbedrijf Moerdijk en het Havenbedrijf Rotterdam.


Vorige Volgende